Burgerschap
visie stichting Op Kop
In onze visie geven wij aan waar wij voor gaan:
Wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school toegerust is, als wereldburger, om te participeren in een snel veranderende samenleving.
Onze leerlingen trekken zelfbewust de wijde wereld in met de basisvaardigheden op zak. Vanuit een breed aanbod zijn onze leerlingen zelf eigenaar van de ontwikkeling van hun talentn. Zij zijn toekomstbehendig en weten op creatieve wijze hun talenten in te zetten.
Visie op burgerschap:
Wij zijn ons bewust van de diversiteit in leefomgeving, waarin kinderen opgroeien. Wij laten onze kinderen kennismaken met deze diversiteit door ervaringen op te doen met deze verschillen. Ook nemen we hierin het heden en het verleden mee.
Deze kenmerken vragen van ons in het onderwijs om onze leerlingen expliciet te laten kennismaken met verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele geaardheid. Door kennis ontstaat er inzicht en begrip voor elkaar.
Visie op de mens en samenleving:
Wij creëren, binnen elke school van Stichting Op Kop, een omgeving waarbinnen kinderen, ouders en medewerkers worden gestimuleerd om vanuit een open en nieuwsgierige houding mee te denken en te participeren. Hierbij hebben de volwassenen een voorbeeldfunctie in houding en gedrag.
Vanuit waarden en normen dragen we respect uit richting het individu. Om dit vorm te geven, bespreken wij de dilemma’s en voeren we het gesprek over het spanningsveld tussen individuele en groepsbelangen. Binnen op Kop wordt er naar elkaar geluisterd en het gesprek gevoerd, zonder oordeel, veroordeling of beoordeling.
We realiseren ons dat in onze maatschappij niet alles maak- of oplosbaar is. Verschillen mogen er zijn en dat respecteren we van elkaar. Het vraagt van ons veerkrachtigheid om met de hedendaagse maatschappij om te kunnen gaan.
Houding:
Alle medewerkers van stichting Op Kop werken vanuit de basisgedachte: ”je mag zijn wie je bent”.
Medewerkers hebben een voorbeeldfunctie en zij zijn in staat om meervoudig partijdig te zijn: alle perspectieven worden gehoord, grenzen worden gesteld en veiligheid wordt geboden. Wij doen dit vanuit een open en nieuwsgierige houding, we zijn verdraagzaam naar de ander en onszelf. We zijn in staat om te gaan met tegenslag. We vinden het belangrijk om dromen en idealen te hebben en deze na te streven.
visie de Voorpoort
Kenmerken van de school
Onze schoolbevolking kenmerkt zich door een mix van Nederlandse en niet-Nederlandse achtergrond van de kinderen. We zien dat kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond meer moeite hebben met het verwerven van de Nederlandse taal.
Visie op burgerschap
Wij willen dat elk kind zich hier goed voelt. De kinderen op onze school leren veel en ontdekken wat ze interessant vinden; waar ze goed in zijn en waar ze in geloven. Wij zijn een openbare school. Je mag bij ons jezelf zijn en zeggen wat je vindt en wat je gelooft. Dat mag elk kind en elke leerkracht, want daardoor leren we van elkaar. We komen erachter dat we veel op elkaar lijken, maar soms ook verschillen. We leren om samen te werken en om respect voor elkaar te hebben. Onze school staat midden in de samenleving en gaat uit van de normen en waarden ván die samenleving. Zo krijgt ieder kind bij ons de kans om zich te ontwikkelen. Om kansen te grijpen en om een gelukkig kind te zijn. Wij willen op onze school dat elk kind weet: ik ben welkom!
Ons onderwijs wordt gekenmerkt door de daltonkernwaarden:
- Effectiviteit / doelmatigheid
- Verantwoordelijkheid
- Zelfstandigheid
- Samenwerken
- Reflectie
Op de Voorpoort leren we de kinderen deze daltonvaardigheden te ontwikkelen en kunnen ze hiermee experimenteren, waarbij we het borgingsaspect meer toepassen in de organisatie van onze school. Dit sluit ook aan de visie van onze school op onderwijs: ‘Elke dag lekker leren en blijven groeien. Daar draait het om bij ons op de Voorpoort. Lekker leren begint met je veilig voelen en persoonlijke aandacht. Samen verantwoordelijk zijn voor de school en voor elkaar. De leerlingen worden elke dag zelfstandiger en beter in samenwerken. Leren gaat bij ons over nieuwsgierig zijn, ondernemen en onderzoeken.’
De visie van de kernwaarden en de wijze waarop wij aan deze kernwaarden werken, hebben wij omschreven in ons daltonboek.
Doelen / inpassing
Daltonschool De Voorpoort is een gecertificeerde Kanjerschool. De grondgedachte van de Kanjertraining is gebaseerd op vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Dit vormt de basis voor ons burgerschapsonderwijs.
1. Omgaan met conflicten
Wij willen dat onze kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Vertrouwen in elkaar is hierbij de basis voor het creëren van rust in de klas het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Wij zetten de Kanjertraining van groep 1 t/m 8 in als hulpmiddel om het onderling vertrouwen van en naar elkaar te bevorderen, maar ook als hulpmiddel voor de kinderen wanneer het gaat om te leren gaan met conflicten.
2. Kennis en respect voor de democratie en rechtstaat
Onze school is een democratie in het klein. Wij werken met een leerlingenraad die bestaat uit kinderen van groep 5 t/m 8. De leerlingenraad denkt actief mee in mogelijkheden voor de kinderen op school.
Vanaf groep 1 t/m 8 werken wij toe naar het inzetten van coöperatieve werkvormen als debatteren en discussie. Hiervoor maken wij gebruik van het aanbod dat in de taalmethode verworven zit.
In de periode van 4 /5 mei besteden wij aandacht aan het belang van de Nationale Dodenherdenking en Bevrijdingsdag.
Via onze WO-methode (onderdeel: aardrijkskunde en geschiedenis) besteden wij aandacht voor het ontstaan van de rechtstaat en democratie zoals wij deze nu kennen.
3. Omgaan met verschillen
We streven naar erkenning van en waardering voor alle aanwezige identiteiten en persoonlijkheden. Het vormingsaspect op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden en geestelijke aspecten i.c.m. godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs vinden wij van groot belang. Wekelijks worden er “Hallo Wereld” lessen gegeven in alle groepen. Deze lessen worden gegeven door vakdocenten Christelijk/Islamitisch en Humanistisch Vormingsonderwijs. We besteden aandacht aan diverse religieuze feesten en bezoeken gebedshuizen om zo van elkaar te leren wat religie voor iemand kan betekenen.
Via onze methode voor WO (onderdeel: natuurkunde) leren wij onze leerlingen omgaan met verschillen in fysieke verschijning en natuurlijke ontwikkeling van personen.
4. Ontwikkelen maatschappelijke en sociale competenties
De al eerder genoemde daltonkernwaarden vinden wij zeer passend voor het ontwikkelen van de maatschappelijke en sociale competenties. Juist door de kinderen te leren samenwerken, ontwikkelen zij hierdoor een betere sociale omgang met elkaar.
T.a.v. de ontwikkeling van sociale competenties maken wij gebruik van het aanbod van Scala (cultuur), Natuur en Milieu Overijssel (maatschappelijk) en werken wij samen met de scholen van Vollenhove voor de organisatie van activiteiten als de voorleeswedstrijd en het voetbaltoernooi (maatschappelijk en sociaal).
Jaarlijks staan de volgende activiteiten op het programma:
-pannenkoekendag. Dit wordt samen met Nieuw Clarenberg (woonvorm ouderenzorg) georganiseerd (maatschappelijk bewustzijn)
-week van de lentekriebels/kriebels in je buik. Aandacht voor lichamelijke en seksuele ontwikkeling ongeacht geaardheid (maatschappelijk en sociaal bewustzijn).
-deelname aan het kindercorso Vollenhove (sociaal bewustzijn)
Dit is onze manier
Onze school en de nabije omgeving is de oefenplaats voor onze leerlingen. Wij zien burgerschapsonderwijs als een integraal onderdeel van al onze vakken die wij aanbieden. Burgerschapsonderwijs is geen methode apart, maar volgt de manier zoals onze school de leerlingen wil zien opgroeien tot moderne zelfbewuste, jonge burgers. Daltononderwijs gaat uit van luisteren naar kinderen. Dat doen we o.a. d.m.v. hun inbreng bij portfolio, lesideeën, de leerlingenraad en noem maar op. De aspecten van het burgerschaps- onderwijs zijn verweven in onze manier van handelen zoals beschreven in ons daltonboek, de Kanjertraining, maar ook in onze manier van omgaan met elkaar en met de kinderen.