Daltononderwijs
Echt luisteren naar het kind
Bij ons krijgen kinderen -naast dezelfde vakken en leerstof als op iedere andere basisschool- een beetje meer! De manier waarop wij de leerstof aanbieden is anders. Naast kennis en basisvaardigheden leren wij kinderen om zelf keuzes te maken en de daarbij behorende verantwoordelijkheid te nemen. Ons daltononderwijs maakt kinderen hier bewust van. Wij geven vanuit 5 Daltonkernwaarden vorm en inhoud aan ons onderwijs in groep 1 t/m 8.
Verantwoordelijkheid
In ons onderwijs krijgen kinderen de gelegenheid om hun schoolwerk naar eigen inzicht te plannen. Hier beginnen we al mee in groep 1, de kinderen krijgen een aantal taken per week en plannen zelf op welke dag ze de taken gaan doen. Het aantal taken wordt steeds meer en uiteindelijk leren de kinderen in groep 7/8 om deze taken in een agenda te plannen.
Waar het stuk verantwoordelijkheid ook terugkomt is binnen de leerlingenraad. Voorafgaand aan de leerlingenraad houden de klassen een klassenvergadering, de punten die leven binnen een groep worden besproken tijdens de vergadering van de leerlingenraad. Vanaf groep 5 kunnen kinderen aansluiten bij de leerlingenraad. In één van de eerste weken van het schooljaar kunnen de kinderen campagne voeren en uiteindelijk wordt er door de andere leerlingen gestemd wie er in de leerlingenraad komen. Hier mogen leerlingen twee jaar aan deelnemen.
Zelfstandigheid
Een belangrijk onderdeel van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen is de ontwikkeling tot zelfstandigheid. Kinderen willen het gevoel hebben de dingen zélf te doen: zelf beslissen, zelf keuzes maken. We ontwikkelen dit door de hele school. Een voorbeeld hiervan is het ontwikkelen van uitgestelde aandacht; in groep 1/2/3 werken we met een blok wat op rood en op groen kan staan. Staat het blok op rood? Dan moeten ze elkaar helpen en mogen ze de leerkracht niet storen. Staat het blok op groen? Dan kunnen ze leerkracht vragen stellen.
Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met een handelingswijzer voor uitgestelde aandacht.
Samenwerken
Reflectie
Jezelf en anderen een spiegel voorhouden en daarvan leren. Dat is belangrijk voor iedereen in onze school. Dus zorgen we voortdurend voor reflectie op het niveau van de leerlingen, de leerkrachten en de school. Reflectie draagt bij aan het op een juiste manier bereiken van beoogde doelen.
Een manier waarop we reflecteren met de kinderen is doormiddel van hun eigen portfolio. Het portfolio is opgedeeld in 4 verschillende gedeeltes;
- dit ben ik
- dit kan ik
- dit vinden wij
- dit wil ik
Aan de hand van deze 4 onderdelen presenteert het kind zichzelf, hij laat zien wat hij al goed kan en ook wat hij nog wil leren of verbeteren. In het 'dit vinden wij' gedeelte geven de ouders en leerkrachten aan waar ze trots op zijn. Eén keer per jaar hebben de kinderen een startgesprek en twee keer per jaar hebben de kinderen een portfoliogesprek.
Effectiviteit
Bereiken we wat we willen bereiken? En bereiken we dit op de meest effectieve manier? Leerlingen leren doelmatig en functioneel bezig te zijn. De school richt zich op het effectief inzetten van tijd, menskracht en middelen.
Wilt u meer algemene informatie over daltononderwijs? dalton.nl