Hallo Wereld project HVO - GVO - IVO
Humanistisch Vormings Onderwijs (HVO) - Godsdienst Vormings Onderwijs (GVO) - Islamitisch Vormings Onderwijs (IVO)
Op Kop is de stichting voor openbaar onderwijs in de gemeenten Steenwijkerland en Zwartewaterland. Bij Op Kop zijn 20 openbare basisscholen en 1 school voor speciaal basisonderwijs aangesloten. De stichting is de afgelopen jaren op zoek gegaan naar datgene wat zowel de onderwijskwaliteit als het profiel van de school kan versterken. Vanuit de diverse gelederen van de aangesloten scholen kwam de wens naar voren om het profiel betreffende vorming en identiteit van de scholen te versterken, daarbij niets afdoend aan de individuele signatuur van de bij Op Kop aangesloten scholen. De wens werd geuit om in dit proces, indien mogelijk, samen met G/I/HVO op te trekken. In het vroege voorjaar van 2013 hebben de eerste verkennende gesprekken plaats gevonden in een daartoe opgerichte werkgroep. Eind 2013 werd in de werkgroep het besluit genomen een pilot in te richten om bovenstaande intenties nader te onderzoeken en concreet vorm te geven. Vanuit Op Kop vindt men de Aremberg in Zwartsluis bereid om mee te denken in het pilottraject. De pilot is gestart op 8 januari 2015. Binnen de pilot werken de volgende docenten samen: docent PCGVO, docent HVO en groepsleerkrachten. De pilot wordt gevolgd en begeleid door regiobegeleiders van de desbetreffende denominaties, de werkgroep “Hallo wereld!”, de klankbordgroep (ouders) en de projectbegeleider G/HVO. Vanaf schooljaar 2016-2017 is het project ‘Hallo wereld’ ook van start gegaan op OBS de Voorpoort in Vollenhove en OBS Emmaschool in Steenwijk.
Doelen/intentie
De scholen van Op Kop willen meer aandacht en vorm gaan geven aan het onderwijs over actief burgerschap, sociaal-emotionele vorming en geestelijke stromingen/levensbeschouwing. Zij willen in dit proces graag samen optrekken met G/I/HVO, om zo elkaar aan te vullen én te versterken, teneinde een zo compleet/breed mogelijk vormingsaanbod voor de leerling te realiseren. Er is gehoor gegeven aan de wens leerlingen de lessen G/I/HVO niet apart maar samen te laten volgen. Op deze manier leren kinderen samen over de diverse (levensbeschouwelijke) richtingen, van een docent die kennis en expertise heeft vanuit een bepaalde richting. Binnen de opzet van de lessen in het kader van ‘Hallo Wereld!’ wordt de expertise van de groepsleerkracht en de G/I/HVO- docenten optimaal benut en vindt verbinding en verbreding plaats.
Uitgangspunten:
Binnen de openbare school streven we naar erkenning van en waardering voor alle aanwezige identiteiten. Daarnaast wordt het vormingsaspect op het gebied van sociaal emotionele vaardigheden, burgerschap, geestelijke stromingen in combinatie met het godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs van groot belang geacht. In het proces van ‘Hallo Wereld!’ komen deze uitgangspunten samen. Dit wordt vorm gegeven door de groepsleerkrachten in samenwerking met de vakleerkrachten G/I/HVO. Het uitgangspunt, en de nadrukkelijke wens van de Stichting ‘Op Kop’, is dat de lessen in het kader van ‘Hallo Wereld!’ door alle kinderen worden bijgewoond. Er wordt, na goede communicatie met de ouders, van uitgegaan dat leerlingen deel nemen tenzij de ouders bezwaar aantekenen.
Inhoudelijk:
Er wordt gewerkt vanuit thema’s. Elk schooljaar kent vier thema’s. *Vanuit het thema wordt de koppeling gemaakt met actief burgerschap, de sociaal emotionele ontwikkeling en geestelijke stromingen. De G/I/HVO lessen sluiten aan bij het centrale thema, ingevuld vanuit de eigen richting. Elk thema kent een doorlooptijd van 8 weken. Daarnaast zijn er 4 X 2 vrij in te vullen lessen (bijvoorbeeld met de actualiteit of een feest). Binnen het thema staan o.a. verhalen vanuit de diverse achtergronden (Humanistisch, Christelijk, Islamitisch, etc. centraal. Inhoudelijk worden feesten in de themaperiode (zoveel mogelijk) gekoppeld aan het centrale thema of in de ‘vrije lessen’ gepland. De les begint met een terugkoppeling naar de vorige les. Daarna volgt het verhaal met een verwerkingsopdracht en een terugkoppeling naar het centrale thema.
Organisatie:
De lessen G/I/HVO duren 45 minuten. Deze lessen worden ook door de groepsleerkracht bijgewoond. De groepsleerkracht besteed gedurende de week ook aandacht aan het thema vanuit de invalshoek van de sociale-emotionele vorming, burgerschap en de geestelijke stromingen. Op deze manier kan de groepsdocent gedurende de week de verbinding maken met wat er in de les G/I/HVO is besproken. Het staat de leerkracht vrij hoeveel tijd ze hieraan besteden, dit mag afhankelijk zijn van de ‘couleur locale’.
*: Het is mogelijk dat het team, in overleg met de docenten G/HVO er voor kiest om met twee thema’s per jaar te werken. Voordeel hierbij is dat het thema door zowel de GVO, IVO als de HVO docent met de klas wordt besproken.